ההפסקות כזמן ליצירה – תיכון לאמנויות בירושלים

מאת: אלעד פיכמן

צלצול. יוצאים להפסקה. האפשרויות הן לשחק כדורסל או כדורגל, לשוחח וכדומה, אבל מדוע לא ליצור בהפסקה. חלק מהמורים לאמנות חוששים אולי שחייבים מסגרת של שיעור בלבד על מנת ללמוד ולתרגל, אבל בתיכון לאמנויות שבירושלים יצירה של אמנות בהפסקה מתנהלת באורח טבעי. משתף רז סקלס רכז מגמת המוסיקה: "את הג'אמים אמנם אני יזמתי לפני כמה שנים אך השנה היו אלו כמה תלמידים מכיתות י"א וי' שלקחו על עצמם את הארגון וזה נפלא וצובע את ההפסקות בגוונים תרבותיים".

מתוך ג'אם בהפסקה – העיניים והאוזניים של המלווים לכיוון המאלתר

במיוחד עבור תלמידים שיצירת אמנות היא אחד מתחומי העניין המרכזיים שלהם האפשרות ליצור בהפסקה נותנת מקום לביטוי ומחזקת את המסר שיוצרים לא רק עבור המורה, הציון או הבגרות אלא כחלק מאורח חיים. לנגינה בהפסקות יתרון נוסף בכך שהיא מאפשרת שיתופי פעולה יצירתיים בין השכבות השונות. מסביר רז: "זה ממש לא אפשרי לקיים הרכבים רב שכבתיים בשל מערכת השעות המסובכת של בית הספר ולכן זו הזדמנות נפלאה למפגש רב גילאי".

תלמידים משתפים – אמיר ישעיהו, גיטריסט כיתה י"א:

"הג'אמים מחברים ביני לבין חברים שלא יוצא לי לדבר אתם בכל יום. זה מדהים לנגן עם תלמידים מכתות שונות, להרגיש מחובר דרך המוסיקה לאנשים שלא בגילך. באמצעות הג׳אמים אני מרגיש שמוסיקאים שלא בגילי מכירים אותי כבן אדם וכנגן יותר טוב. כיף גדול קורה בהפסקות כאשר יש ג'אם סשן".

נדב אסף מתופף כיתה י"א:

"אנחנו מנגנים בכל יום שלישי בהפסקה הגדולה ומי שמעוניין להצטרף לנגן מוזמן בשמחה. זו דרך מצויינת לפגוש נגנים בשכבות אחרות ולגלות אלו נגנים "תותחים" לא הכרנו לפני כן, אפילו מכיתה ז' או ט' וזה כיף גדול".

רז עציון , חלילן כיתה י':

"בשבילי הג'אמים זו הזדמנות להכיר ילדים מהשכבות הגבוהות שכנראה לא הייתי מכיר בלי הג'אמים.  זה נותן לך ניסיון וידע יותר רחב של קטעים, לומדים איך לעבוד בצורה דינמית כהרכב (שזה מאוד משמעותי בעיניי)  ומעל הכל פשוט כיף".

תלמידים מכיתות ז', י' ו-י"א מנגנים בהפסקה יחד עם המורה אבירן בן נאים

כפי שעולה מדברי התלמידים ההפסקות בהם מנגנים אינם "הפסקה מלמידה" אלא הזדמנות ללמידה וביטוי. מסכם רז רכז המגמה:

"שמתי לב שיש מורים שמגיעים לשמוע ולצפות בצד החזק של התלמידים. יש לג'אמים מטרה נוספת שהיא לעזור לתלמידים לרכוש ביטחון מול קהל. החוויה הזו עבור תלמידים צעירים יכולה לעצב את ההתפתחות המוזיקלית לכיוון של פחות פחדי במה ויותר רצון להופיע על בסיס קבוע. את התוצאות של הג'אמים אני רואה גם בהשמעות שהתלמידים מקיימים, שם ניתן לראות הרכבים רב שכבתיים וכמו כן השנה ברסיטלים השתתפו תלמידים משכבות ח' ו-ט' בארבעה רסיטלי גמר של י"ב, שזה מרגש ביותר".

מחשבה אחת על “ההפסקות כזמן ליצירה – תיכון לאמנויות בירושלים

  1. אחד מיוזמי הג'אם סשנים הוא הקונטרבסיסט דימה ינובסקי שנראה גם בצילומים. כל הכבוד לו כי באמת היה חשוב לו לסחוף את המוזיקאים לג'אמים 🙂

כתיבת תגובה