עיצוב מידע היסטורי: תולדות הקולנוע

כתב ויצר: אלדד בוגנים*

המידע ההיסטורי בכלל ובתולדות האמנות בפרט נתפס במבט ראשון כאוסף כאוטי ואנקדוטלי. הקשר בין תקופות שונות ובין זרמים שונים מוסתר לעיתים קרובות מאחורי פרטים רבים מספור. האתגר שלנו כמורים לתולדות האמנות הוא לשמש כמעין מורי דרך עבור התלמידים שלנו. אך למרבה הצער, תלמידינו צריכים לצבור המון ידע ולהשקיע המון זמן כדי שיוכלו לקבל תמונה ברורה של התפתחות היסטורית. בכדי להתמודד עם בעיה זו היסטוריונים רבים מנסים לפשט את המסלול ולבחון רק זרם אחד, או תקופה אחד, או להסתכל אחורה דרך פריזמה אחת, כגון הפריזמה הטכנולוגית, או הפילוסופית.

בהרצאה זו אנסה להציע כלי גרפי בשם אינפוגרפיקה המאפשר להפוך את הררי המידע ההיסטורי לתרשים אחיד ומובן המגלה אפשרויות הבנה חדשות. הדימוי בו אשתמש הוא של מפת רכבת תחתית. כאשר כל מסלול מהווה מעין פריזמה דרכה ניתן להתקדם בזמן בתולדות הקולנוע. ישנה את הפריזמה הטכנולוגית, הפריזמה החברתית, הפריזמה הקלאסית, הפריזמה המודרניסטית וכו'. התחנות לאורך המסלולים משמשים לא רק לנקודות ציון אלא גם לנקודות מפגש בין פריזמות שונות.

cinema city metro

כשמשתמשים בתרשים כזה במצגת אינטרטקאטיבית (הן להרצאות והן לשימושם של תלמידנו) נשמר עבור התלמידים במהלך השיעור הקשר בין הנושא למפה הכללית של תולדות הקולנוע. הנה לינק למצגת פרזי המתעדכנת תמיד.
http://prezi.com/yxly8tjyvcnx/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

החלום שלי הוא לבנות מודל ממוחשב הבונה את המפה בצורה אוטומטית כאשר הנתונים נלקחים מפורמים, מאמרים, ויקיפדיה ובעיקר ממשוב של תלמידים ומורים היכולים למצוא קשרים חדשים בין אמנים, זרמים, תקופות וטכנולוגיות ובכך לתרום למיפוי עולם האמנות.


*קצת עלי: בוגר מצטיין של אוניברסיטת תל-אביב בחוג לקולנוע ולטלויזיה. ובעל תואר שני מאוניברסיטת בר-אילן בתכנית למדע, טכנולוגיה וחברה. הקמתי בשנות הדוט-קום חברת סטארטאפ שנפלה עם התפוצצות הבועה. לאחר מכן התחלתי ללמד קולנוע בתיכון בן צבי בקרית אונו, ובתיכון א לאמנויות בתל-אביב. כמו כן לימדתי בתיכון עמל בקרית מלאכי ובתיכון אחד העם בפתח תקווה. לימדתי תלמידים מכל הרמות בחמש-עשרה השנים האחרונות.
כמו כן לימדתי צילום במכללת ספיר ואני מעביר השתלמויות למורים במסגרת הפיקוח.
במאי, צלם, עורך ותסריטאי. ביימתי וצילמתי שני סרטים עלילתיים ארוכים וכעת סיימתי את הסרט הדוקומנטרי הארוך הראשון שלי שיוקרן בערוץ "כאן" בקרוב כמו כן ביימתי וצילמתי כ30 סרטי עלילה קצרים שזכו בפרסים והוקרנו בפסטיבלים ברחבי העולם.

כתיבת תגובה